Wiho lite ljus har tänts..

Qbik får miljonarv!

FOTBOLL: "Vi är både förbluffade och oerhört tacksamma"

– Det är knappt man tror att det är sant.
Peo Bäckström, ordförande i damfotbollsklubben Qbik, kan inte annat än att leende skaka på huvudet.
Föreningen är på väg att inkassera ett arv – på minst en miljon kronor.

Qbik på väg mot ett nytt lyft? Nu är det klart att klubben ärver en dryg miljon kronor av en privatperson.

Qbik och Bäckström fick, redan för ett år sedan, en hint om vad som var på gång.

– Jag blev kontaktad av en begravningsbyrå som förklarade att en privatperson testamenterat en skogsfastighet till klubben. Och när jag insåg värdet så visste jag inte riktigt vad jag skulle säga, berättar Bäckström.

Och fortsätter:

– Eftersom jag arbetar med privatekonomi visste jag att mycket kan hända på vägen, men nu tycks det alltså bli så att vi ärver de pengar som fastigheten är värd.

Och hur mycket kan det röra sig om?

– Minst en miljon kronor, men det kan bli uppemot det dubbla.

”Ingen nära relation”

Peo Bäckström vill av naturliga skäl inte gå in närmare på vem den testamenterande personen var, men berättar att ”arvegodset” finns i västra Värmland.

– Personen har heller inte haft någon nära relation till klubben, fortsätter Qbik-ordföranden. Vi har faktiskt inte en aning om varför vi hamnat i den här situationen, så vi är både förbluffade och oerhört tacksamma.

Planen är att merparten av pengarna ska placeras för att ge framtida avkastning.

– ...men vi ska även investera på kortare sikt. Exempelvis uppmuntran i olika former till alla som kämpar i föreningen, bygga fler träningsytor med mera, säger Peo Bäckström.

Sportsligt sett är det redan klart med vissa förändringar i klubben.

Tränaren Jan ”Adidas” Svensson slutar.

– Han har rent ut sagt att han vill ha en annan roll i föreningen, och vi är intresserade av att diskutera den saken, säger Peo Bäckström.

På fötter igen

Qbik hade det jobbigt efter säsongerna i allsvenskan.

Efter ett ekonomiskt stålbad – förvisso i mindre skala – är klubben nu på fötter igen.

– Vi fick hjälp att renovera klubbstugan av kommunen för några år sedan och är hyresgäster numera. Dessutom är den nya konstgräsplanen färdig och vi har säkrat kontraktet, så det är väldigt trevligt att vara ordförande i den här klubben, säger Bäckström och skrattar.

Och det oväntade miljonarvet gör ju inte saken sämre.


/ fick syn på detta i tidningarna idag! WIHO kan ju inte bli bättre?  :D:D nu är jag en GLAD fotbollsspelare


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0