en tankeställare

Satt och kollade ut genom fönstret alldeles nyss och kom då att tänka på detta med herrcyklar vs. damcyklar..
Varför har alltid herrcyklar en rak stång och damcyklar en låg böjd.. finns det något logiskt med detta eller varför är cyklarna uppdelade i manligt och kvinnligt? Det är ju inte så att den där raka stången på herrcyklarna på något vis hjälper männen att cykla bättre? eller?



  

vs

Okej med närmare nyfikenhet läste jag på lite om cykelhistorian och ja det visade ju sig att den där stången fanns där av en anledning.. utformningen av cyklarna berodde på männens och kvinnornas klädsel förr i tiden..
MEN
detta med stora klänningar till vardags osv har förändrats dom senaste 20,30,40, åren och då undrar man isåfall varför inte cyklarna har följt med i utvecklingen? Det står ju faktiskt även att herrcykeln är stabilare med tanke på sin 5-kants ram. alltså cyklar män säkrare med sin höga stång och vi kvinnor får en sämre utformad cykel? vi återkommer här till jämställdheten i samhället. Kvinnornas säkerhet är inte lika viktig? 

okej nu var detta ganska långsökt och det blev lite allt väl fördjupat kanske eftersom jag bara fick mig en tankeställare men jag tror jag fick fram min poäng.  


Kommentarer
Postat av: henrik

mycket intressanta tankar....

2010-08-17 @ 22:42:39
Postat av: Anonym

;)

2010-08-17 @ 22:43:21
Postat av: Anonym

men hur många killar ser du cykla på sånna cyklar idag då?;)

2010-08-17 @ 23:15:34
Postat av: Anonym

men hur många killar ser du cykla på sånna cyklar idag då?;)

2010-08-17 @ 23:16:14
Postat av: lovisa

öj de där var jag som skrev:o

2010-08-17 @ 23:16:45
Postat av: svar

Haha tack henke;) och till dig lovisa spelar väl ingen roll hur ofta de används det är ändå så det är utformat.. :)

2010-08-17 @ 23:44:24
Postat av: lovisa

ja, men de där cyklarna börjar ju försvinna nu iallafall!:D haha

2010-08-18 @ 19:46:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0